04 Zaandam-Amsterdam

Gelopen: woensdag 11 januari 2023        Etappe: 14,4 km / Totaal: 54,0 km

Het heeft wel wat om je als nietig voetgangertje zo langs en onder drukke snelwegen als de A8, A10 en het Coenplein te begeven. Je sluipt als het ware Amsterdam binnen. Het eerste gedeelte door Amsterdam is niet echt inspirerend, je begrijpt dat hier de popslager “ik verveel me zo in Amsterdam Noord” (Drukwerk, 1981) zijn oorsprong moet hebben gevonden. Amsterdam-Noord, eens begonnen met slechts het schiereilandje Volewijck, ten noorden van het IJ. Pas in 1877 krijgt de stad Amsterdam er zeggenschap en de volledige annexatie volgt in 1921. Zware industrie vestigt zich er, waarbij veel scheepsbouw: ADM, NDSM en KNSM. Er worden idealistische tuindorpen gebouwd, maar ook karakteristieke arbeidersbuurten, zoals de Van der Pekbuurt waar onze route doorheen loopt. De fantasieloze hoogbouw uit de 2e helft van de 20e eeuw steekt er kil en afstotelijk bij af.

Het wordt weer aardig als we Waterlandse Zeedijk bereiken. In de middeleeuwen opgericht om het hele Waterland te beschermen tegen de Zuiderzee. Tot 1877 was dit de gemeentegrens van Amsterdam. Je waant je in een andere tijd en ver weg van de Amsterdamse hectiek aan de andere kant van het IJ als je over de gedeelten Landsmeerdijk en Buiksloterdijk loopt.

Door het Noorderpark en de Van der Pekbuurt bereiken we de pont achter het centraal station. Officieel het Buiksloterwegveer, ook wel de Tolhuispont genoemd. Verbindingen over het IJ zijn al eeuwen bron van driftige discussie en vooral veel nooit uitgevoerde plannen. Vaste bruggen stuiten op  bezwaren van de scheepvaart die het als obstakels ziet, je moet helemaal door de Schellingwouderbruggen die in 1957 een vaste oeververbinding gingen bieden. Tunnels voor auto’s leken op minder weerstand te sluiten: de Coentunnel (1966) IJ-tunnel (1968) en Zeeburgertunnel (1990). Ja, er kwam in 2018 ook een metro: lijn 52, de Noord-Zuidlijn. Maar zoals het is blijven voetgangers en fietsers vooral op die punt aangewezen, aanzienlijk drukker nu Noord aan populariteit wint. Het is er steeds vaker dringen, maar zo bereikt de route de De Ruyterkade achter station Amsterdam CS na bijna 15 kilometer.

Hier vind je GPX-file voor deze etappe.

Plaats een reactie