23 Westerkappeln-Osnabrück

Gelopen: zaterdag 26 oktober 2024     Etappe: 16,2 km / Totaal: 403,0 km

De spoorlijn Amsterdam-Berlijn (nou ja, voor ons eigenlijk Alkmaar-Berlijn) vormt de leidraad voor dit langeafstand wandelpad. Vandaag bereiken we station Osnabrück. Het totale traject heeft een lengte van 644 kilometer en wordt gezamenlijk gerund door de NS en Deutsche Bahn. De verbinding kent 14 stations, -zes in Nederland en acht in Duitsland- waarvan Berlin Ostbahnhof de laatste is.

Het is niet zo dat die verbinding er altijd al is geweest. Voorheen reed er een D-trein tussen Amsterdam en Hannover. Pas na de val van de Muur werd in 1991 de verbinding doorgetrokken tot Berlijn. In het verleden was het beginstation ook niet Amsterdam maar Hoofddorp of Schiphol. Pas vanaf 2013 werd definitief gekozen voor Amsterdam Centraal als startpunt. Voorheen vertrok de trein iedere vier uur, dat werd zo’n 15 jaar geleden iedere twee uur.

De samenwerking tussen de NS en DB betekende niet dat alles soepel verliep. Tot 1976 was er een loc-wissel in Hengelo en werd de elektriciteit van de NS ingewisseld voor een stoomlocomotief van DB. In 1976 verplaatste die loc-wissel zich naar Bad Bentheim. Dat was nodig omdat het Nederlandse spoor met gelijkspanning werkt en het Duitse net op wisselspanning rijdt. Pas in 2023 kon de NS locomotieven inzetten die beide voltages aankunnen waardoor de loc-wissel niet meer nodig was en de reistijd ook kon worden bekort.

Die kortere reistijd is echt een doel geworden, ook om de concurrentie met de auto en het vliegtuig aan te kunnen. En hoe doe je dat? Door als het kan harder te gaan rijden, stations te schrappen en het materieel (zie de inmiddels overbodige loc-wissel) te verbeteren. En zo werd met veel poeha in 2023 wereldkundig gemaakt dat de reistijd was terug gebracht naar iets minder dan zes uur. Dat betekende wel dat stops in o.a. Almelo en Wolfsburg tot het verleden gingen behoren. Iedere twee uur kunnen zo maximaal 585 reizigers naar Berlijn worden vervoerd.

De NS en DB kunnen echter niet stilzitten. In 2019 was er sprake van een plan die de verbinding niet meer via Twente wilde laten lopen maar sneller via Arnhem. Kosten: ruim 2 miljard. Die zijn nooit gevonden…. Maar in 2025 hopen ze wel nieuwe treinen te kunnen gaan inzetten, sneller en ook weer met een barrijtuig dat in 2023 was geschrapt. Er wordt ook gerept over een dienstregeling waarin de trein ieder uur rijdt. En dat moet dan gaan concurreren met de plannen van GoVolta. Zij willen in 2025 een soort budgettrein gaan laten rijden op dit traject. Eerst 1x per dag, wat langzamer, maar wel stukken goedkoper.

Of toch anders? Dan neem je toch de Flixbus! Van Sloterdijk naar Berlijn. Wel ruim 11 uur in de felgroene bus, maar het kost maar drie tot vier tientjes.

De GPX-file voor deze etappe staat hier.

Plaats een reactie