
Gelopen: zaterdag 16 november 2024 Etappe: 18,2 km / Totaal: 504,0 km
Bij het eerste licht van de dag laten we Bad Oeynhausen achter ons. We willen op tijd in Minden zijn om daar op de trein naar huis te stappen. Na een paar kilometer bereiken we de Werre. Net buiten Bad Oeyenhausen zien we op een uitzichtpunt hoe de Werre in de Wezer (Weser) uitmondt: de “Werre-Weser-Kuss”. De Wezer is de langste rivier in Duitsland die in het land begint en eindigt. De rivier ontstaat door het samengaan van de Werra en Fulda bij Hannoversch Münden. Eigenlijk is de Werra zo te beschouwen als de bovenloop van de Wezer. Wezer en Werra samen overbruggen zo een afstand van 730 kilometer, zuid-noord door het land stomend. De rivier eindigt in de Noordzee, bij Bremerhaven.
De Wezer wurmt zich bij Porta Westfalica door een doorgang tussen het Wiehengebergte (oost) en het Wezergebergte (west). Dat is precies wat wij met onze wandelroute ook doen. We volgen daarvoor een flink stuk langs de Weserradweg langs de rivier. Dat is de meest populaire fietsroute van Duitsland. Niet verwonderlijk, want buiten de schoonheid ervan is de route zeer goed befietsbaar, zonder veel klimmen, autoluw en tweezijdig bewegwijzerd. Je kan er een aardige meerdaagse tocht van maken: 520 kilometer, van Hannoversch Münden naar Bremerhaven.
Zo passeren wij ook Porta Westfalica en lopen de laatste kilometers naar station Minden. En dat is wel een bijzonder station, gebouwd in 1848. Het is haast niet voor te stellen maar vroeger was dit een grensstation toen Duitsland nog niet de eenheidsstaat van nu was maar een lappendeken van aparte rijkjes. Het station ligt op de oostoever van de Wezer terwijl de stad Minden op de westoever ligt. Om het te beschermen eiste het leger dat het station daarom als een vesting werd gebouwd, met forten daarom heen. We passeren zo’n fort nog, een kilometer voordat we het station bereiken. Bijzonder is dat het station en stationsplein als een eiland tussen de sporen links en rechts liggen. Dat heeft zijn oorzaak in de geschiedenis van het bestaan van meerdere spoorwegmaatschappijen. En de ene liet zijn sporen links aankomen, de ander deed dat rechts. Nou ja ……
De trein brengt je hier terug naar Bünde Daar kun je weer op de IC naar Amsterdam overstappen.
En hier vind je de GPX-file voor deze etappe.