Mit dem Zug

Ooit het toonbeeld van betrouwbaarheid en precisie, zijn de Duitse Spoorwegen, Deutsche Bahn, de laatste jaren rap helling af gegaan, als we de berichten mogen geloven. Onze ervaring is wisselend. Het lokale vervoer is eigenlijk prima en rijdt op tijd. Voor Nederland zit de onbetrouwbaarheid en ergernis in de IC-verbinding Amsterdam-Berlijn. Vertragingen van meer dan een uur zijn geen uitzondering, soms wordt een geboekte reis twee uur van tevoren opeens geheel geannuleerd. Maar zo kun je het ook treffen en rijdt de trein punctueel op tijd.

Voor onze wandeltocht zijn we veelvuldig aangewezen op de Deutsche Bahn. Advies: installeer daarvoor de app DB-Navigator en maak een profiel aan met je reizigersgegevens. Dan is het boeken makkelijk en gaat dat snel. In die app kun je ook je zitplaats in de IC reserveren en zelf daarbij je stoel uitkiezen. Dat kan bij NS-International nou weer net niet. Rijdt de trein niet of heeft deze meer dan een uur vertraging, dan kun je in de app ook om restitutie vragen. Dat wordt dan vervolgens allemaal met normale post bevestigd en afgehandeld, want zo digitaal is Duitsland nou ook weer niet. Ook het boeken van alle kleinere regionale verbindingen, kan prima via die app.

Als je (zoals wij) echt fervent treinreiziger bent, kun je voor veel Duitse tochtjes ook nog de app BahnBonus installeren. Die geeft je punten voor alle trajecten die je reist. Sparen dus! Je kan er bijvoorbeeld weer je zitplaatsreservering mee betalen.

Reis je vanuit Twente de grens over, dan kun je al in Hengelo op de Regional Bahn stappen. Die stopt op alle stations tot en met Osnabrück. Je kunt er een ‘spar-ticket’ voor kopen in de trein zelf (of met de app) voor  € 6,-/pp.

Verder zijn de kleinere stations in Duitsland vaak kil, winderig en zonder veel voorzieningen. Maar de grotere zijn complete winkelcentra, uitgebreider nog dan in Nederland. Pas wel op met het reizen op zaterdagmiddag: dan zijn stations en treinen vergeven van de voetbalsupporters.